Logo
Hírek Fórum Apró Útitárs Keresés a szikla.hu-n
Műfalak Mászóhelyek Ki-kicsoda Lexikon
Cikkek
Belföld
Külföld
Interjú
Teszt
Életmód
Útleírás
Témák
Női oldalak
Versenyek
Expedíciók

Legfrissebbek
Belföld:
Balassagyarmati Hegymászó Klub - találkozó és verseny
Aggtelek kupa
Darvas Kupa - Ifjúsági Mászóverseny
Mackóvár Kupa
Padányi Kupa
Külföld:
Forró nyár az Alpokban
Dolomitok 2014 - Beszámoló
Pecka Sziklamászó Fesztivál 2014
Vége az Annapurna-expedíciónak
Vége a Lhotse-expedíciónak
Apróhirdetések:
Haglöfs Hardshell dzseki
Salomon futócipő
North Face női túrabakancs
Mammut Packaway Pants
Arcteryx Alpha Comp Hoody
Fórumtémák:
Elvesztettem - megtaláltam
Crash-pad
Báránykő, csókakő, andezit, magnézia
Erdélyi mászóhelyek
Grossvenediger
Menjünk együtt:
Nincs aktuális útitárs kereső
>> életmód >> hírek

Sziklamászók ujjsérülései I.
  Kati 2006-10-18 17:36:11

Hogyan kerüljük el és kezeljük a sérüléseket?
Kattints ide ha szeretnéd látni a képet Minél magasabb szinten mászik az ember, annál nagyobb az esélye, hogy kisebb-nagyobb ujjsérüléseket szerez. A bemelegítés elmulasztása esetén, vagy erőnket meghaladó utak próbálgatásakor azonban már a kezdőknél is felléphetnek panaszok. A tapasztalatok szerint a sérültek legnagyobb része sajnos nem fordul orvoshoz. A szakszerű kezelést ugyan semmi nem helyettesíti, de néhány alapvető ismeret segíthet a probléma elkerülésében, illetve a már kialakult sérülések kezelésénél.



Kattints ide ha szeretnéd látni a képetEgy kis anatómia

A hosszú kézujjak (ezek sérülése a leggyakoribb) három ujjperccsontból állnak, ezek között ízületek helyezkednek el. Az ízületeket a csontvégek, az ezeken elhelyezkedő porcfelszínek, az ízületi tok és a számunkra most lényeges oldalszalagok alkotják. Ezek a szalagok akadályozzák meg az oldalirányú elmozdulást az ízületekben. Két hajlító ín végzi az ujjak hajlítását: a felületes ujjhajlító izom ina a középső ujjpercen, a mély ujjhajlító izom ina a körömpercen tapad, mindkét izom az alkar csontjairól indul. Ezek ketten végzik az ujjak munkáját mászás során - mint ahogy egy bábut mozgatunk a hozzá kötött madzagokkal.

Az inak körül ínhüvelyek helyezkednek el. Az inakat gyűrű alakú szalagok (ínhüvelygyűrűk) veszik körül, és a csontokhoz pányvázzák őket. Így az inak a csontok mellett futnak, és hajlításkor nem emelkednek el tőlük . Ezek sérülésekor maguk a hajlító inak tépik el a gyűrűszalagot.

Az inak gyakoribb sérülései

A felületes ín gyakrabban sérül, főként zárt peremes fogásnál (alsó kép). A mély ín elsősorban nyitott fogás (felső kép) esetén sérülhet, de mivel a mászók többsége ezzel az izommal kisebb erőkifejtésre képes, kevesebben is használják ez a fogástípust. Az ujj inai sérülhetnek rándulással, részleges és teljes szakadással. Ez utóbbi nagyon ritka, szinte csak akkor fordul elő, ha az előzőleg már többször károsodott, és nem megfelelően gyógyult ín kerül nagy megterhelés alá. Gyakran nehéz eldönteni, hogy melyik sérülésről van szó, mivel egy rándulás és egy részleges szakadás tünetei között (főként, ha az ujj egyéb részei, pl. rögzítőgyűrű is megsérül) nincs mindig nagy különbség. Gyakran a kórlefolyás mutatja meg, milyen sérülésről is volt szó pontosan. Míg egy kisebb rándulás viszonylag hamar (1-2 hét) meggyógyul, egy súlyosabb szakadás után akár hónapokig is szükséges a kezelés és rehabilitáció. Meg kell említeni, hogy nem csak egy nagy erőkifejtés, hanem a hosszú távon elkövetett túlterhelés is árt az inaknak. Krónikus gyulladás, vagy a mikroszkopikus nagyságrendű, de meg nem gyógyult sérülések összessége fájdalmas, kevésbé terhelhető, sérülékeny inakat eredményez.

Mik tehát a sérülések főbb tünetei és a teendők (súlyossági sorrendben):
- fájdalom a mászás végén (teendők: elemezni a technikai hibákat - túlterhelés!-, egy ideig csökkenteni az edzés nehézségét)
- fájdalom a mászás alatt (teendők: felhagyni a mászással, amíg a fájdalom el nem múlik és minden olyan tevékenységgel, ami fájdalmat vált ki)
- fájdalom a mindennapi tevékenységek (ajtókilincs lenyomása, stb..) során (teendők: minden tevékenység beszüntetése, ami fájdalmat okoz). Gipsz, sín csak extrém súlyos esetben jön szóba.

Rehabilitáció:

Minden fájdalommal járó tevékenységet kerüljünk. A fájdalom ugyanis mindig sérülést, esetenként a már gyógyulóban lévő ín ismételt sérülését jelzi! Jég, gyulladáscsökkentők alkalmazása az első 5 napban segíthet. Óvatos nyújtást is alkalmazhatunk. Amikor a mindennapi tevékenységek már fájdalommentesek, elkezdhetjük az ujj óvatos terhelését, - elsősorban erőkitartási gyakorlatokat, később excentrikus gyakorlatokat végezzünk. A maxerő tilos! Amennyiben valami fájdalmat okoz, azonnal vissza kell lépni a nehézségi fokban.

A mászást fokozatosan kell elkezdeni, amikor az előbb említett gyakorlatok már mennek. Nagy fogások (nyitottan), függőleges fal, majd egyre nagyobb áthajlás, egyre kisebb fogások. Csak a legvégén kezdhetjük el a dinamikus mozdulatokat. Figyelem, a rehabilitáció nem edzés! Túl gyakran hallani a "pihentem, utána mégis elkezdett fájni az ujjam mászáskor" mondatot. Itt egy sérült rész fokozatos terheléséről van szó, és ne felejtsd el, ha újra érzed a fájdalmat, azt jelenti, hogy a sérülés újra kialakult és kezdheted elölről az egészet! Amennyiben lehetséges kérdezz meg egy ehhez a részhez értő orvost, hiszen előfordulhat, hogy félrekezelsz valamilyen teljesen más típusú betegséget.


a rovat további friss hírei
  Tila 2004-11-01 16:02:44
Kreatin–napjaink csodaszere és a mászás (2.)
A kreatint minden alkalommal szénhidráttal kell bevenni, mivel a kreatint az izmokba az inzulin nevő hormon juttatja be. Hogy is néz ki a kúra?
  Tila 2004-10-03 21:33:07
Kreatin–napjaink csodaszere és a mászás (1.)
A kreatin monohidrát az egyik leghatásosabb étrendkiegészítő a sportolók számára. Azonban mi is a kreatin és milyen hatást érhetünk el vele?
  Kati 2004-06-21 15:40:55
Dohányzás :-( és sport
A legnehezebb téma ami létezik. Még a kábitószerekről is könyebb volna írni, de én nem hátrálok meg a nehéz feladatok elől!
  Kati 2004-06-02 23:28:51
Mennyire veszélyesek a hegyek valójában?
Az alábbiakban található néhány számadat és más, megfontolást érdemlő statisztika – amikor azt kérdezik miért vágsz bele egy ilyen öngyilkos vállalkozásba!
  Bénosz 2004-04-25 10:27:45
Ismerkedjünk meg a masszázs rejtelmeivel
Túlhajszolt, megfáradt testünknek, sportban edzett izomzatunknak kijár néha egy kis kényeztetés. Mindannyian ismerjük, mégsem tudjuk pontosan, mire jó a masszázs.
Név:
Jelszó:
Jegyezd meg:

Elfelejtettem a jelszavam

Ha még nem regisztráltad magad, katt ide!





©2003 Mittermájer Ferenc és Takács Katalin. Minden jog fentartava.