Logo

Menjünk együtt:
Nincs aktuális útitárs kereső
>> külföld >> hírek

Hvar – ahol a paradicsomban érezheti magát a mászó
  Liluna 2006-04-09 23:33:05

Szeretnék ezzel a cikkel újabb hagyományt teremteni, és meghozni azok kedvét az íráshoz, akik olyan helyen jártak, ahová csak kevés magyar mászó jutott még el, de úgy gondolják, hogy érdemes megnézni, és még elérhető is a terep.
Kattints ide ha szeretnéd látni a képet (Magam is szívesen nekivágnék Nepálnak, Tibetnek… de ez nem egy hétvégi, de még csak nem is nyaraló-program)
Amit én szeretnék a figyelmetekbe ajánlani az igazi kis kincs. Egy olyan hely ahol az is jól érzi magát aki mászik és az is aki csak kísér, vagy biztosít. Mi tavaly nyáron jártunk ott, és szívem szerint tavasszal vissza is tértünk volna (csak van egy kb. 8 kilós akadály…  - no nem a súlyfeleslegemre céloztam). Persze ha az időpont változott is, a szándék maradt.
Amikor Hvart választottuk tavaly úti-célul még nem is sejtettük, hogy mit találunk itt. Mivel már 6. hónapban voltam nem a mászás volt az elsődleges szempont amikor nyaralni indultunk, de persze nem is az utolsó. Már beszereztem egy remekbeszabott munkásbeülőt, aminek nem ment pántja a hasamon keresztül (így egészen a 7. hónap végéig tudtam használni. /Utána már elég hideg volt. / ezen fellelkesülve gyors keresést végeztem a neten, hogy van-e valami mászható kavics Hvaron. Találtam is erre utalást meg egy eléggé elnagyolt helymeghatározást. (Rajta volt a sziget rajza, és nagyjából odavetett pötty jelölte a mászóhelyet.) Amikor már odaértünk a szigetre (www.viamichelin.com szerint Jelsa 869km /10h28perc/ ebből 603km autópálya és van benne kb. fél óra kompolás Dvernik-ből Sucuraj-ba. Lehet menni Splitből is komppal Hvar-ba /kb. 1,5 óra/) az ott lakó ismerősünk segítségével megpróbáltuk kideríteni, hogy merre is lehet az a hely amit találtunk. Szerencsések voltunk, és hamar rátaláltunk a sziklákra. (mellékelek egy térképet, amivel nektek könnyebb lesz!) A lényeg az, hogy amikor leparkoltok Sv Nedjelja kikötőjében, akkor a part menti ösvényt kell követni egészen végig. Ne szegje kedvetek, ha sziklatömbökön kell fel-le mászni és át kell vágni egy pici strandon is, ez a jó út. Ennek a gyalogtúrának köszönhetően viszont nem zsúfolt a hely, és a mászókon kívül kevesen szánják rá magukat arra, hogy idáig elgyalogoljanak. /Kb. fél órás sétáról beszélünk, de ez az átlag turista számára eléggé elrettentő!/
Érdemes délelőtt menni (mi volt hogy már 7-8 között ott voltunk) mert a nyári melegben ezek a déli falak elég kemény próbatételek. De ha reggel mászol egy jót, utána lehet sznorizni, úszkálni, napozni, majd estefelé újra lehet a falon lógni!
A helyről: Egy jó értelemben megszállott mászó tartja karban a helyet, így tiszta, lehet üdítőt, ásványvizet, sört kapni nála és még SZABADTÉRI ANGOL WC is van. Tényleg le lehet húzni!!! Tud ajánlani remek olcsó szállást a közelben (alul megtaláljátok az elérhetőségeit!) Lehet bérelni mindenféle felszerelést (ha pl. asszonynak nincs.) vagy csónakot, szörföt stb. A pasi felesége beszél magyarul, ha jól emlékszem felvidéki a hölgy.
Itt említeném meg azt is, hogy a mászóktól belépőt szed (ezt 100%-ban a helyre költi, majd meglátod!) ami kb. 350-400 Ft-nak megfelelő összeg. Ami még nagy segítség, hogy lehet nála kalauzt vásárolni, amit saját maga készített. /Mi vettünk, de ha sajnálod rá a pénzt, akkor sem gond, mert az utak aljában szinte mindig fel van írva a neve és a nehézsége)
A szikláról: jól tagolt mészkő. Kitűnő táblamászások, jó sok áthajló út. 1 kötélhossztól a 4 kötélhosszig minden megtalálható. Sűrűn nittelt, jó standokkal ellátott hely. Vannak külön oroszozó standok is.
Az utakról: Az utak száma folyamatosan nő, amikor ott jártunk kb. 100 volt. A nehézségek 5a-tól 8b-ig terjednek, és valamennyi út (legalábbis amiket mi próbáltunk) érdekes és változatos mászás. A mellékelt út-statisztika a saját művem a kaller alapján. A több kötélhosszas utaknak csak az 1. hosszát számoltam bele, mintha az külön sportmászó út lenne, mert így is vannak biztosítva. (Ha jól értettem mindent akkor járt itt Igor Koller is a lányával! A kalauz elején a leányzóról készült kép van, amit maga Koller úr készített.) Mivel nem egy felkapott hely és a mászók száma elenyésző az utak számához képest a szikla jól tapad, nincs elzsírosodva. Ez alól kivétel néhány gyakrabban mászott út ami a könnyebb kategóriába tartozik, de azokra is inkább csak azt mondanám, hogy látszik rajtuk, hogy népszerűbbek. Vannak kifejezetten erőkitartást igénylő hosszú utak, de gyakori az olyan is, amiben valami jó kis kunsztot kell megoldani.
A fal fekvése: D-i. Aki nagyon mászni akar persze talál igazi csemegéket amik még délben is árnyékban vannak. Ezeket a támaszkodó tömb mögött kell keresni. Csak jó ha szemfüles az ember, mert délben szinte mindenki aki ott van oda próbál behúzódni. Ez persze nyárra vonatkozik.
Érdemes-e kisgyerekkel menni: Tapasztalatból mondom, hogy NEM. A part nagyon sziklás, a kicsik esnek-kelnek, állandóan a sarkukban kell lenni. 5-6 éves kortól ajánlanám, amikor már szívesen gyalogol a gyerkőc, és biztonsággal mozog a köveken. Esetleg nagyon piciknek, aki még úgysem tud járni, és akkor csak rajtad múlik, hogy elcipeled-e a falig! 
Mikor érdemes menni: Mi nyáron voltunk, és aki akkor megy az is jókat tud mászni kora reggel és késő délután. De a komolyabb utak megmászásai biztosan nem ekkor történnek. Mivel a fal déli fekvésű és a tenger felé néz, ezért inkább a tavasz és az ősz az ideális. Sőt én azt sejtem, hogy aki komolyan gondolja az télen megy. Egyrészt, mert elég délen van a sziget ahhoz, hogy itt a tél ne azt jelentse mint nálunk. (Szilveszteri merülésről is tudok, amikor szó sem volt arról, hogy megfagytak volna!) Másrészt pedig a szikla fekvése miatt sincs télen hideg főleg a déli órákban.
A környékről: bár a fotók magukért beszélnek, de mintha a „Kék lagúna” helyszínére csöppentél volna úgy érzed majd magad. Olyan kis öböl, ami a tenger felől is rejtett, az útról sem látszik. Ide tévedni tehát szinte lehetetlen, ide akarni kell eljutni. Csend van, és kristály-tiszta a tenger. Lehet élmény-traverzálni a víz felett és ha kiesel, belecsobbanni a meleg tengerbe. (Ott-jártunkkor két ígéretesen csinos lányka és a mamájuk gyakorolta ezt a műfajt, a jelen lévő pasik nem kis örömére. Nem csak csinosak voltak, de meggyőzően jól is másztak.) A tengerpart itt is, mint a sziget többi részén sziklás. Emiatt elég sok a süni (vigyél valami búvárcsizmát, szandált a vízbe is!) de emiatt nagyon szép tiszta a víz, és nem megy tele a gatyád homokkal. A kikötőben (ahol a kocsit hagytad ) van egy remek kis étterem, ahol tengeri kajákat ehetsz (nem olcsón, de nagyon finomat), és ihatsz hozzá minőségi helyi borokat. A kimért boruk is kitűnő, és nem is drága! De persze az elmaradhatatlan sör is megtalálható. A fotón a háttérben látható leszakadás egy sziklába vájt kis templomot rejt, amit érdemes felkeresni. Kb. 15-20 perc az út meredeken felfelé jól jelzett ösvényen. Ott a magasban még egy kút is van, aminek állítólag iható a vize, bár én nem próbálnám ki. Mi azt hallottunk, hogy azért épült az a „templom”, hogy amikor az ellenség megtámadta a falut, akkor oda lehetett felmenekülni. Mikor és kik építették azt nem tudom mert nem jártunk utána. Viszont ami miatt még érdekes lehet felmenni oda, néhány út amit ott építettek ki. A leírásuk megtalálható a már említett kalauzban.
Érdemes még meglátogatni természetesen Hvar városát is. Itt a vár magasodik a település fölé. Nem túl nagy, de annál izgalmasabb! Be lehet menni a börtönébe is, amit nem szabad kihagyni! De tényleg! Van néhány szigetecske is Hvar város környékén, ahova sétahajókkal lehet eljutni, és ezek némelyike FKK, mások meg igazi party szigetek. Ez nem tréfa! Délután amikor a városban jártunk már ment a nagy bulizás a jacht kikötőben. Olyan buli volt amit még a híres „pesti-éjszakában” is ritkán lát az ember. Sajnos az állapotom miatt mi nem próbáltuk ki, pedig el tudom képzelni mi lehetett ott később! 
Amit még érdemes kipróbálni az a búvárkodás (én életemben először itt merültem pár évvel ezelőtt), mert nagyon szép merülőhelyek vannak körbe a szigeten.
Akit érdekelnek további információk, és nem talál rájuk választ az alábbi webcímen az írjon nekem bátran. Szivesen válaszolok, ha tudok!
Jó mászást és nyaralást mindenkinek!

A mászóhely kiépítőjének és karbantartójának elérhetősége:
(tud angolul, asszony meg magyarul is!)
Mgr. Miroslav Stec
cliffbase@cliffbase.com
miroslavstec@hotmail.com
00421 (0) 905-612-199
00385917648182

a rovat további friss hírei
  FPéter 2015-10-23 19:03:52
Forró nyár az Alpokban
Összességében szuper hetünk volt. Sok szép kötélhossz van a hátunk mögött. Sikerült részben megvalósítani a télen megálmodott túrát. De rengeteg mindent hagytunk ott, még egy hellyel bővült a lista, ahova valamikor vissza kell térnünk.
  FPéter 2014-11-26 12:27:01
Dolomitok 2014 - Beszámoló
Az idei, csapadékos nyár sem tudta elmosni mászó terveinket, amelyek ismét a Dolomitokaig csalogattak bennünket.
  Kati 2014-05-11 18:01:18
Pecka Sziklamászó Fesztivál 2014
Bosznia Hercegovina, Pecka, 2014 május 14-16.
  Kati 2014-05-08 08:01:13
Vége az Annapurna-expedíciónak
Társai sorozatos balesetei után Török Zsolt is feladta az Annapurna-expedíciót.
  Kati 2014-05-02 23:02:58
Vége a Lhotse-expedíciónak
Szlankó Zoltán úgy döntött, hogy a kialakult nehéz helyzetre való tekintettel nem folytatja a Lhotse-expedíciót.
Név:
Jegyezd meg:

Elfelejtettem a jelszavam

Ha még nem regisztráltad magad, katt ide!

©2003 Mittermájer Ferenc és Takács Katalin. Minden jog fentartava.