Logo

>> belföld >> hírek

A hegymászás veszélyei 6
  mező 2003-10-06 09:35:19

Ahogy a szél zugásával szól hozzánk, úgy beszél a gleccser ropogással, éles szisszenésekkel, óriási erők keltette nyögésekkel. Ez a titokzatos képződmény azt tudatja velünk, vigyázz kis ember!
Kattints ide ha szeretnéd látni a képet Gleccserek veszélyei

Ha egyértelműen meg kellene neveznem a legveszélyesebb helyszínt, ami a hegymászásban előfordulhat, akkor az alábbi rész témáját említeném. A gleccsert. A hó és jég, valamint a nehézségi erő e csodálatos és szeszélyes eredménye kétségkívűl a legtöbb megfontolást, tapasztalatot és óvatosságot igényli. A jégár lassú, de folyamatos haladása a völgy felé, azt eredményezi, hogy állandóan változik. A változások pedig leszakadó tömbök, kinyíló-bezáródó hasadékok formájában jelentkeznek.
Ezért elsőszámú szabály: a gleccserre kötélbiztosítás nélkül nem tanácsos fellépni. Néhány kivételtől eltekintve - ahol a jég olyan lassan mozog, hogy a repedések kinyílásának esélye elméletileg elhanyagolható - ha biztosítás nélkül kíséreljük meg az átkelést, Fortuna kezeibe helyeztük életünk. Egyedül mászók jobb, ha elkerülik ezt a terepet. Párok, partik kötélbe kötve, menetből biztosíthatják egymást (téli tanfolyam!), így egymás zuhanását megállíthatják, a társak egymást kipecázhatják a spaltnikból (gleccserhasadék). Ha az útvonalban lesz gleccser, még ha nyári mászásra is indulunk, jégcsákány, hágóvas kötelező.
Ritka ugyan, de elméletileg van rá esély, hogy éppen alattunk alakul ki egy új repedés és belepottyanunk. Ami reálisabb, hogy ott van már a spaltni, csak az azt betakaró hó miatt nem látjuk. Ezek a hóhidak, olykor egy hadsereget is elbírnak, létéről talán tudomást sem szerzünk, de van, hogy a legkisebb terhelésre leszakadnak, vagy ami még rosszabb: egy darabig bírja, majd feladja és leomlik. A kötélbe kötésen túl tehát folyamatosan készülnie kell a partinak, hogy valaki beszakad. És ez lehet az első, de lehet a második, vagy bárhanyadik társ. Erre annál is inkább készülni kell, hiszen a hátunk mögött bezuhant társunkról csak akkor veszünk tudomást, ha megránt a kötél.
Az élen haladó a jégcsákánnyal folyamatosan szondázza a talajt. Ha vékony hídhoz ér, a csákány könnyen átcsúszik, tehát valószínűleg gyenge a szerkezet. Célszerű ilyenkor kibontani a hasadékot, hogy lássuk milyen széles, merre tart, a partok alatt milyen alátámasztás található. Sajnos a legtöbb esetben aláhajlásokat fogunk találni, azaz a peremek alatt nincs biztos támasz. Meg kell keresni a legstabilabb átkelési helyet, még ha ez időpocsékoló tevékenység is. Vannak esetek, amikor át kell ugranunk egy nem túl bíztató területre, ilyenkor választhatunk a hasra, vagy a lábra ugrás között. Előbbi előnye, hogy nagyobb a felületünk, amit esetenként jobban visel a túlparti párkány, viszont nem tudunk gyorsan továbbmenni, hiszen hasalunk. Utóbbi előnye, hogy ha a párkány csak tizedmásodperccel később szakad le miután megérkeztünk, mi már ott sem vagyunk, de hátránya a kis felület miatt, hogy azonnal is leszakadhat a gyenge rész.
A befedett spaltni jele lehet a világosabb hófelszín, ugyanis a gleccser mélye hűti, ezért a felmelegedett felszín sárgásabb színéhez képest fehérebb a repedést fedő hóréteg. A domborzat is segítségünkre lehet: a domború felszín felől érkező hasadék a völgyekben, a homorú részen általában összeszűkűl. A kérdés bonyolultságát jelzi, hogy a homorú terepen lévő spaltnik partjai hajlamosabbak az aláhajlásra, míg a domborún kialakultaknál biztosabbak az oldalak, de szélesebbek a repedések!
Mivel a spaltni oldalai sokszor lefelé távolodnak egymástól, a beesett, kötélen függő mászó el sem éri a falakat. A társak csak komoly nehézségek árán tudják kihúzni a bajba jutottat, hiszen a földön félig fekve kell standot, csigasort építeni, tehát ha a bepottyant mászó nem sérült meg, saját erőből mászik ki. Ehhez elengedhetetlenek a pruszikgyűrűk, vagy a jumár.
Ha egy gleccser nagyon nyitott, tehát a hasadékok szinte mindenhol látszanak, akkor a bezuhanás veszélye sokkal kisebb, de ebben az esetben jellemzően rengeteget kell csalinkázni, kerülgetni és a felszín a hó helyett csontjég!
Széles kőtömbök az alattuk lévő jeget megóvják a napsütéstől, ezért idővel leolvad a környéke és szép gombák, gleccserasztalok alakulnak ki. Ha a tövébe állunk fényképezkedni, vagy az árnyékába települünk falatozni, győződjünk meg róla, hogy nem akar leborulni a következő percekben.
A hordalék, a kőmorzsalék sokszor könnyen járhatóvá teszi a jeget, de ne tévesszen meg minket. A meredekebb szakaszokon az egész takaróval együtt csúszhatunk vissza, illetve, ha néhány méterre megszűnik és nincs türelmünk már megint felvenni a hágóvasat erre a rövid szakaszra, életveszélybe sodorhatjuk magunkat!
Nem szorosan, de mégis ehhez a témához kapcsolódó jelenség a Bergschrund, azaz peremhasadék. A szikla és a hó találkozásánál kialakuló repedés, ami jellemzően keresztezi útvonalunkat, és a fal egészében végighúzódhat (tehát megkerülni sokszor lehetetlen). A hó ahelyett, hogy nekitámaszkodna, elválik a sziklától. Tipikus hely a lankás hómező fölé emelkedő sziklafal lábánál. Van, hogy átléphető, átugorható, de van, hogy be kell ereszkedni, majd visszamászni. A falból lehulló karabínerek, főzők, hátizsákok megszokott végső nyughelye.

Lásd még:
A hegymászás veszélyei 5
A hegymászás veszélyei 4

a rovat további friss hírei
  Kati 2016-08-29 13:03:39
Balassagyarmati Hegymászó Klub - találkozó és verseny
2016 szeptember 24-25
  Kati 2015-08-07 15:39:58
Aggtelek kupa
2014 augusztus 14-16.
  Kati 2015-05-14 20:03:43
Darvas Kupa - Ifjúsági Mászóverseny
Kiskunfélegyháza, 2015.május 23 (szombat)
  Kati 2015-04-30 13:18:56
Mackóvár Kupa
VIII. Országos Óvodai Műfalmászó Találkozó
  Kati 2014-12-04 10:47:54
Padányi Kupa
azaz a Veszprémi Karácsonyi Mászóünnep - 2014 december 20-21.
Név:
Jegyezd meg:

Elfelejtettem a jelszavam

Ha még nem regisztráltad magad, katt ide!

©2003 Mittermájer Ferenc és Takács Katalin. Minden jog fentartava.