Logo

Menjünk együtt:
Nincs aktuális útitárs kereső
>> belföld >> hírek

A hegymászás veszélyei 3.
  mező 2003-09-15 22:43:36

Vészjelzés, elsősegély, helikopteres mentés. A cikksorozat aktuális állomása a balesetmegelőzés és a mentés. Fontos, életbe vágó tudnivalók, apró kiegészítők.
Kattints ide ha szeretnéd látni a képet Balesetmegelőzés, mentés

A hegymászó balesetek nagy többségét, nyolcvan százalékát emberi hiba, rossz döntés okozza. Ezek egyik része a tapasztalatlanságból, tanulási hiányosságokból adódik. A tanfolyamok, a fokozatosság, a tapasztalt társak, a megfelelő célok megválasztása mind egy-egy lépés a biztonságos mászás felé. Közhely természetesen, de a lényeg megelőzni a bajt. A szubjektív veszélyekre ez tökéletesen igaz, de az objektív veszélyforrásoknak is van megelőzhető, észrevehető paramétere. A kőhullás és lavina veszély sokszorosára növekszik, ha a terepet megsüti a nap. ( a Palavichini folyosót éjjel kell mászni, az első napsugarak hatására beindul a hegy). A baj sajnos mégis gyakran bekövetkezik és ilyenkor már hiába gondolunk a megelőzésre. Viszont mielőtt elhagyjuk a menedékházat és beszállunk a mászóútba, még gondolkozhatunk előre. Nem a megfelelő felszerelés, mászótárs témában, hiszen ezt jóval korábban már megtettük, hanem azon egyszerű szabályra kell gondolnunk, hogy ne tartsuk titokban, hogy hová indulunk. A menedékházakban külön erre a célra rendszeresített füzetbe kell beírni, hogy hova, hányan, mikor indulunk el és mikorra tervezzük a visszatérést. Nagyban javítjuk a túlélési esélyeinket, ha tudják merre kell minket keresni. Az út teljesítése után ne feledkezzünk meg beírni ezt a füzetbe, még akkor sem, ha a ház nem esik a hazaútba!
Mit tegyünk, ha baj van? Ha egy hegymászóparti egyik tagja balesetet szenved, a többieknek először stabilizálni kell a sérültet, mind az életfunkciók, mind a testhelyzet tekintetében. Az elsősegélynyújtás után fel kell tenni minden mentés legelső kérdését, miszerint a mentés javít vagy ront a helyzeten? Nem kerül e nagyobb veszélybe a sérült, esetleg nem lesz e több sérült, vagy a mentést végzők nem kerülnek e hasonló helyzetbe?
Következő kérdés, ami tulajdonképpen része az előző felsorolásnak: a bajba jutott társ nem szenvedett e gerincsérülést? Ha csak az esélye meg van erre, akkor nem szabad megmozdítanunk! Ha a partinak nincs módja menteni a társat, akkor biztonságos, kényelmes helyre kell húzodni (ha van hova), leadni a vészjeleket és várni a mentőkre.
A magashegyi vészjelzést mindenkinek tudnia kell, aki hegyek közé indul. Egy percig tíz másodpercenként, tehát egymás után hatszor jelezni (Fény, hang, bármi). Egy perc szünet után újra. A válasz egy perc alatt három jelzés, tehát húsz másodpercenként egy, majd szünet. A vészjeleket addig ismételgetni, amíg választ nem kapunk. Aki vette a jelzést csak akkor válaszoljon, ha érdemben tud valamit tenni (tehát elindul egy ház felé, hogy jelentse a hegyimentőknek az észlelt jelzést). Éppen a vészjelzések miatt vigyünk magunkkal fejlámpát, még akkor is, ha a tervezett út néhány órás. Ha rádió, esetleg telefon kapcsolatunk van, akkor jelenteni a baleset helyét, idejét, a sérültek számát, a sérülés(ek) jellegét, az időjárási, látási viszonyokat. Fontos közölni, hogy sérült mászó, vagy ép társ adja a híreket. Ha nem tudjuk a pontos helyünket, akkor jellegzetes pontokkal, szemközti csúcsok formájának megadásával a lehető legkisebb területre zsugorítsuk a kutatási terepet. A hátizsákban mindig legyen elsősegély csomag, melyben kötszer, erős fájdalomcsillapító, egy fásli és egy mentőfólia feltétlen kapjon helyet. Ez utóbbit minden hegymászóboltban kapni, súlya gyakorlatilag nincs, és a kihüléstől tökéletesen megvédi a sérültet. Vérző sebet fajtájától függően el kell látni, komoly artériás vérzésnél, ahol az elvérzés lehetősége fennáll, egy heveder tökéletesen megfelel az elszorításhoz. A seb felett keressük meg a felületi artériát és szorítsuk el, de időnként oldjuk meg, hogy a végtag vérhez juthasson. Fontos tudni, hogy a sérült cukorbeteg e vagy sem, hiszen könnyen eszméletvesztés következhet be, ha kevés vagy túl sok szénhidrát kerül a szervezetébe. Ha nem tudjuk, hogy a cukorbetegség melyik formájával van dolgunk, és életveszélyes állapotba kerül a társ, akkor inkább adjunk neki cukrot, ugyanis, ha túl magas a vércukorszintje akkor sem követtünk el végzetes hibát, viszont ha nem adunk annak, akinek szüksége van rá, akkor az meghal! Bár nem végzetes, de a folyadékhiány erősíti az amúgy is meglévő problémákat, ezért a sérültet lássuk el sok teával. Ha az akklimatizáció hiánya vagy tökéletlensége miatt hegyibetegséggel van dolgunk, a folyadékpótlás és pihenés mellett a legjobb gyógymód, ha lejjebb ereszkedünk. A kialakukó hegyibetegségnél a tünetmentességet meg kell várni, ha idő előtt tovább emelkedünk, akkor a fejfájásból, szédülésből gyorsan komolyabb problémák keletkezhetnek. Biztosítás (lásd a papírok részben) nélkül ne mászzunk, a helikopter és a hegyimentők munkája sok pénz! A lavinával később foglalkozunk. A nyári mászásoknál zivataros időben, minél gyorsabban le kell jönni a villámcsapásnak kitett helyekről, vagy biztonságos mélyedésekbe, barlangokba, üregekbe húzódni. Ne felejtsük el, hogy a falról a villám áthúzhat rajtunk, ha nem vagyunk kellő távolágra a bejárattól! Ha falban ér minket az ítéletidő, a fémtárgyakból, amit csak lehet távolítsunk el magunkról. A Via Ferráták acélkábelei fokozott veszélyt jelentenek! A zuhanásból, ütődésből származó törések, zúzódások, eszméletvesztések mellett a kőhullás okozza a legtöbb balesetet, de ha még oly furcsa is, az égési sérülések is előkelő helyen vannak a sorban. Főzésnél a kiboruló forró víz és a főző begyulladása, esetleg robbanása okozhat komoly égési sérüléseket. Ezért, ha bent a sátorban főzünk, legyen nyitva a cippzár, hogy a lángoló szerkezetet késlekedés nélkül kiebrudalhassuk. A nap okozta égési területeket a minimálisra kell csökkenteni (fehér cérnakesztyű), és megfelelő krémekkel védekezni. A helikopternek szánt üzenetek a következőek: ha mentést kérünk, mindkét karunkat oldalsó rézsútos magastartásba kell emelnünk, az így formáljunk Y-t (yes). Ha nem, akkor egyik karunk leengedésével N-t formálunk (no). Általában a helikpoternek ne integessünk ok nélkül! A legtöbb régióban a faluban, a túrák kiinduló állomásánál megtudhatjuk a hegyimentők telefonszámát, a mobiltelefonok világában ezt a (leendő) segítséget feltétlen használjuk ki. Kevés esetet leszámítva (ahol a gyorsaság menti meg az életünket) általánosságban mondhatjuk, hogy a megfontolt, nyugodt, kapkodás nélküli cselekvés megelőzheti a bajt! Végezetül az egyik legevidensebb szabály: sisakot még a mászóiskolában is vegyük fel.

lásd még:
Rajthoz, víígyázz, hegymászás
A hegymászás veszélyei 2.

a rovat további friss hírei
  Kati 2016-08-29 13:03:39
Balassagyarmati Hegymászó Klub - találkozó és verseny
2016 szeptember 24-25
  Kati 2015-08-07 15:39:58
Aggtelek kupa
2014 augusztus 14-16.
  Kati 2015-05-14 20:03:43
Darvas Kupa - Ifjúsági Mászóverseny
Kiskunfélegyháza, 2015.május 23 (szombat)
  Kati 2015-04-30 13:18:56
Mackóvár Kupa
VIII. Országos Óvodai Műfalmászó Találkozó
  Kati 2014-12-04 10:47:54
Padányi Kupa
azaz a Veszprémi Karácsonyi Mászóünnep - 2014 december 20-21.
Név:
Jegyezd meg:

Elfelejtettem a jelszavam

Ha még nem regisztráltad magad, katt ide!

©2003 Mittermájer Ferenc és Takács Katalin. Minden jog fentartava.