Logo

Barátkozás a Sátánnal
  páfrány 2006-05-13 23:45:27

Sátán folyosó, Menguszfalvi völgy, Magas Tátra, 2006 február
Kattints ide ha szeretnéd látni a képet Elhatároztam, hogy idén télen firnutakat, kuloárokat kéne mászni, és erre a Tátra kínálkozott kiváló - ugyanakkor elérhető - terepnek. Januárban sikerült is megismerkedni a Karcsmar folyosóval, majd a Radnai gerinctúra után most ismét egy Tátrás hétvégét terveztünk. Mivel megtudtuk, hogy ismét meg lehet szállni a Poprádi házban, egyből kinéztük a Sátán kuloárt a Menguszfalvi völgyben. Ezúttal végül csak hárman mentünk a csapatból: Dávid, és újdonsült mászótársunk, Karesz, meg én.

A Sátán a Menguszfalvi völgy nyugati oldalából a Sátán gerincre vezető, közepes meredekségű, viszonylag hosszú kuloár (és nem kula ár!). Átlagos meredeksége 40-45° (GPS szerint egész pontosan 42°), maximálisan 55-60°, magassága pedig 330m, illetve 630m az alatta lévő hatalmas omladékkúp lejtővel együtt. Megfelelő hóviszonyok mellett hágóvassal és egy túracsákánnyal biztonsággal járható (272.A.). A kuloáron túl a Sátán csúcsot (2432m) is kitűztük ráadás-célnak, elvégre Komarniczki bácsi szerint csak egy fél óra a Sátán csorbából (273.A.).

Péntek este késői érkezés után lent sátraztunk (hideg volt!), majd korán keltünk, és felautóztunk a Poprádi házához. Fél nyolckor sikerült elindulni a háztól. Amint kiértünk az erdőből, fokozatosan tűntek fel a látnivalók: a Volovec, a Vörös Meder kuloár, majd az elágazó Pokol és Sátán kuloár (2ó). Ekkor még a nap is ki-ki sütött. Odaértünk a hatalmas omladéklejtő alá, pont mikor egy magányos zerge oldalazott át rajta a magasban. Felkötöttük a hágóvasakat, majd elindultunk fölfelé. A hó kellemesen firnes volt, és stabil - ezt egy hevenyészett lavinapróba gödörrel is megerősítettük. Viszonylag sokan voltak a környéken: a följebb lévő kuloár aljában egy 5-6 fős csoport haladt, akik aztán gyorsan vissza is fordultak, később egy másik csoport jelent meg alattunk. Az omladékkúp tetejénél (1ó30) pihentünk egy kicsit, itt utólért minket egy cseh páros (nem csoda, a jól kitaposott nyomainkban gyorsan haladtak). Elindultunk tovább a tényleges kuloárban - sajnos itt már elég ködös volt az idő. A csehek csapata közben kiegészült, többek között egy sílécet cipelő emberrel meg egy hatalmas kutyával. Ők a Pokol felé mentek tovább.

A folyosó az alján elég széles és magas, meredek sziklafal határolja. Feljebb egyre keskenyebb és alacsonyabb. A hóba könnyen lehetett lépéseket rúgni, de jól tartott. Könnyen haladtunk fölfelé, csak a tüdőnk szabta meg a tempót. Állandóan fölfelé tekintve az ember teljesen megszokja ezt a meredek világot, és csak akkor csodálkozik el, amikor hátranéz, és maga alatt látja a völgyet (már ha a köd is engedi). Az út háromnegyedénél volt a legmeredekebb rész (kb. 55-60°), de ez sem volt nehezebb. Innen már látszott a teteje, hamarosan el is értük a 4-5 méter széles hóélet a gerincen (2ó15). Innen le lehet nézni a túloldalra, ami hasonló képet mutat (igaz, harminc méternél nem láttunk messzebb).

Tőlünk jobbra látszott a fantasztikus alakú, hegyes Ördög torony, balra pedig a Sátánra vezető gerinc. Ez sokkal meredekebb volt, mint amire számítottam. Csokievés, teaivás, és kis pihenés után végül úgy döntöttünk, hogy megyünk tovább, hiszen van felszerelésünk, és nincs túl késő (háromnegyed kettőre értünk a gerincre). A gerinc vegyes terep volt: I-II-es szikla és vékony hó, amit én csak biztosítással vállaltam be. Fölfelé menet fix stand nélkül, összekötve haladtunk, a kötelet át-át vetve egy-egy kiszögellésen. A terep nem volt nehéz, de nem nagyon volt gyakorlatunk hágóvasban -jégcsákánnyal sziklán. Már látszott a csúcs, mikor egyik helyen ki tudtunk nézni a másik völgybe; közben ráébredtünk, hogy eltelt az idő (1ó45), vissza kéne fordulni, pedig itt már érződött a csúcs mágneses vonzása (szintben még 40m volt hátra). Úgyhogy elindultunk visszafelé - ezúttal rendes standokkal másztunk vissza (Karesz középsőként pruszikkal). Szikláról kötélgyűrűkkel, illetve hóból hócövekekkel biztosítottunk. A biztonság ára a lassabb haladás, így az utolsó, harmadik kötélhosszt már sötétben másztam (2ó15). A kuloárban végig sötétben lépkedtünk le a nyomainkban, mint valami végeláthatatlan lépcsőházban, ahol ráadásul se korlát, se lámpa (1ó). A kevésbé meredek lejtőn már gyorsan haladtunk (néha csúsztunk), negyed óra alatt le is értünk. Innen már csak egy óra séta volt hátra a völgyben, ami azért nem volt zökkenőmentes, mert párszor elvesztettük a nyomokat, meg már fáradtak voltunk. Végül este fél kilencre értünk vissza a házhoz, ahol egyből egy kört sört kértünk ki, hogy elejét vegyük a dehidratációnak. Mivel ilyen későn értünk vissza, Mahoés ismerőseinkkel csak másnap találkoztunk. A vasárnapra csak egy kis túra fért bele a völgyben, de a felhők még alacsonyabban voltak, így fotózni sem nagyon tudtunk. Egy kis hólejtőt játszótérnek kinevezve csúszkáltunk párat, aztán haza mentünk.

Sajnos az idő felhős volt, és nem értünk fel a Sátán tetejére, és ismét sötétedésben jöttünk vissza, de mindezek ellenére nagyon jót túráztunk. A gerinc izgalmas kihívás volt, de nem erőnkön felüli, és sikerült teljesíteni az eltervezett célt. Újfennt megállapítottunk, hogy milyen sokoldalú és csodálatos anyag a hó. Meg hogy milyen gyönyörű hegység a Magas Tátra!

a rovat további friss hírei
  FPéter 2015-10-23 19:03:52
Forró nyár az Alpokban
Összességében szuper hetünk volt. Sok szép kötélhossz van a hátunk mögött. Sikerült részben megvalósítani a télen megálmodott túrát. De rengeteg mindent hagytunk ott, még egy hellyel bővült a lista, ahova valamikor vissza kell térnünk.
  FPéter 2014-11-26 12:27:01
Dolomitok 2014 - Beszámoló
Az idei, csapadékos nyár sem tudta elmosni mászó terveinket, amelyek ismét a Dolomitokaig csalogattak bennünket.
  Kati 2014-05-11 18:01:18
Pecka Sziklamászó Fesztivál 2014
Bosznia Hercegovina, Pecka, 2014 május 14-16.
  Kati 2014-05-08 08:01:13
Vége az Annapurna-expedíciónak
Társai sorozatos balesetei után Török Zsolt is feladta az Annapurna-expedíciót.
  Kati 2014-05-02 23:02:58
Vége a Lhotse-expedíciónak
Szlankó Zoltán úgy döntött, hogy a kialakult nehéz helyzetre való tekintettel nem folytatja a Lhotse-expedíciót.
Név:
Jegyezd meg:

Elfelejtettem a jelszavam

Ha még nem regisztráltad magad, katt ide!

©2003 Mittermájer Ferenc és Takács Katalin. Minden jog fentartava.